BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Sunday, November 23, 2008

Selidik dan Buat Pemerhatian

Sewaktu saya menunaikan ibadah umrah bersama rombongan Andalusia Travel and Tours Sdn Bhd pada 2006, saya dibawa oleh Pengerusi Eksekutif Andalusia, Dato’ Ustaz Dauh Che Ngah menziarahi bapa saudaranya di Rumah Kupang iaitu apartment lama yang terletak di Shiib Amir, di pertengahan bukit Jabal Abi Qubaish, Makkah.

“Anta boleh tulis tentang Rumah Kupang ini untuk majalah Anis,” beritahu beliau.

Di sana beliau memperkenalkan saya kepada Pak Su Hj. Salleh Abdullah. Daripada perbualan dengan Pak Su Salleh, tahulah saya beliau berasal dari mukim Kupang, Baling, Kedah dan bermastautin di Makkah lebih 50 tahun. Saya juga mendapat maklumat bahawa Rumah Kupang merupakan asrama bagi pelajar-pelajar dari Baling yang menuntut di Makkah satu ketika dulu. Oleh kerana ia diwakafkan dan dibangunkan oleh anak-anak mukim Kupang, ia terkenal dengan nama itu. Jemaah haji dari Baling juga menjadikan Rumah Kupang sebagai rumah persinggahan ketika berada di Makkah.

Kebetulan, dua hari sebelumnya, Dato’ Ustaz Daud membawa saya menziarahi keluarga Pak Su Hj. Abdul Latif Hj. Mohd Zain di Kakkiah di luar kota Makkah. Pak Su Latif juga bekas ‘graduan’ Rumah Kupang seperti Pak Su Salleh. .Saya sangat terkesan dengan kunjungan singkat ke Rumah Kupang dan bercadang menulis artikel mengenainya. Bagaimanapun, dengan maklumat yang sedia ada, saya belum yakin untuk menulisnya.


Apabila pulang ke Malaysia, saya membuat sedikit penyelidikan. Saya menemui ahli-ahli keluarga Pak Su Salleh dan Pak Su Latif di tanahair.

Alhamdulillah, banyak maklumat yang saya perolehi mengenai Rumah Kupang daripada Dato’ Hj. Najmi Hj. Ahmad. Lebih banyak maklumat lagi saya perolehi daripada ayah saudara beliau, Dato’ Prof. Dr. Haji Marzuki Haji Mahmood, yang merupakan sepupu Pak Su Latif. Dato’ Prof. Dr. Haji Marzuki mewarisi amanah penjagaan Rumah Kupang daripada abangnya Allahyarham Hj. Mohd Rushdi Mahmood, penama tunggal pada geran pemilikan premis tersebut. Beliau malah menunjukkan salinan geran itu kepada saya.

Barulah saya mendapat gambaran yang lebih jelas mengenai sejarah dan kedudukan Rumah Kupang. Barulah saya berpuas hati dan berani menulis artikel mengenainya.

Penulis mesti mengetahui banyak perkara mengenai subjek yang hendak ditulis walaupun apa yang diketahuinya mungkin tidak sampai 50 peratus yang dimasukkan di dalam tulisannya. Di sini perlunya penyelidikan. Selepas membuat penyelidikan, penulis selalunya akan lebih arif daripada pembaca mengenai satu-satu subjek itu.

Menulis novel sekalipun memerlukan penyelidikan. Misalnya penulis harus menyelidiki lokasi-lokasi yang dipilih untuk melatari kisah di dalam novelnya. Habiburrahman El Shirazy, penulis novel bestseller Ayat-ayat Cinta, menggunakan istilah ‘penelitian’.

Kadang-kadang penelitian ini dibuat dengan memperuntukkan masa sekian-sekian lama di satu-satu tempat dan menajamkan daya penelitian terhadap suasana, nama-nama jalan, nama dan bentuk bangunan, keadaan cuaca dan tingkah laku manusia di tempat itu.

Habiburrahman tidak akan dapat menggambarkan suasana di Mesir sedemikian baik dalam novelnya Ayat-ayat Cinta dan Ketika Cinta Bertasbih (dwilogi) jika beliau tidak membuat penelitian ini sewaktu belajar di Mesir. Ernest Hemingmay tidak akan dapat menulis kisah pertarungan seorang nelayan tua dengan ikan marlin besar dalam novelanya The Old Man and The Sea dengan begitu baik jika beliau tidak mempunyai kegemaran belayar dan memancing di laut dalam.

Kadang-kadang penyelidikan dibuat untuk mengangkat adat atau budaya dalam karya. Buya Hamka tidak mungkin dapat mengangkat adat Minangkabau sebagai latar cerita novel Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck jika beliau tidak mengkaji dengan mendalam adat Minangkabau.

Ini satu kelebihan apabila menulis tentang subjek yang dekat dengan penulis sendiri, seperti dekatnya Habiburrahman El Shirazy dengan bumi Mesir, dekatnya Buya Hamka dengan adat Minangkabau dan dekatnya Ernest Hemingway dengan laut. Bagaimanapun, dekat ini mesti disertai daya pemerhatian yang kuat. Dengan daya pemerhatian yang kuat ini juga, novelis Abu Hassan Morad mampu melahirkan novel Cinta Madinah (diadaptasi kepada drama bersiri) selepas beberapa minggu mendekati keluarga Melayu di Madinah. Begitu juga sewaktu melahirkan novel Julia selepas beberapa kali beliau ke Australia dan novel Suu Phea selepas pulang dari Myanmar beberapa tahun lalu.

Selain daripada pemerhatian atau penelitian, penulis perlu membuat penyelidikan untuk bahan tulisannya melalui sumber internet dan bahan bacaan lain. Yang penting, penulis tidak harus cepat berpuas hati untuk menulis tentang sesuatu subjek mahupun isu jika belum cukup bersedia dengan maklumat dan pengetahuan mengenainya. Budaya membuat penyelidikan ini selalunya menjadikan penulis beberapa tahap lebih berpengetahuan daripada pembaca.

No comments: