BENGKEL PENULISAN ISLAM

BENGKEL PENULISAN ISLAM TARIKH & TEMPAT: Belum ditetapkan dalam waktu terdekat.

Monday, November 10, 2008

Menyusun Idea Secara Lompat-lompat


Hasan Suyut seorang jurutera. Beliau tidak mengetahui tentang KJ Methode dan aplikasinya dalam penulisan. Tetapi beliau secara tidak sedar sudah mempraktikkan kaedah ini sewaktu menulis buku kisah benarnya Atiq Wazif: Satu Anugerah yang saya selenggarakan sebagai editor.


Beliau berfikir menggunakan logik non-linear. Itulah sebabnya beliau menyiapkan bab pertama dan bab terakhir bukunya terlebih dahulu. Jika beliau berfikir mengikut logik linear, beliau akan menulis bab satu, diikuti bab dua, bab tiga dan seterusnya. Tetapi dengan berfikir secara non-linear, beliau menyusun dan menggarap idea penulisannya secara melompat-lompat, tidak mengikut urutan.


Berfikir secara non-linear ini adalah ciri utama kaedah yang dipanggil KJ Methode.


Kaedah ini diperkenalkan oleh Kawakita Jiro, seorang ahli antrolopogi Jepun, dan diaplikasi dalam teknik pengurusan.


Puan Ainon Mohd, sifuPTS, mempelajari kaedah ini dalam satu seminar di Singapura lama dahulu. Dalam seminar itu, kaedah ini diajar untuk kegunaan menulis laporan pengurusan yang panjang-panjang. Dengan menggunakan kaedah ini, laporan yang panjang berjela itu dapat disiapkan dalam masa yang singkat.


Puan Ainon menggunakan kaedah ini untuk menulis buku-buku umum. Hasilnya, beliau mampu menulis buku dalam tempoh yang singkat. Malah beliau mampu menulis beberapa buah buku dalam satu-satu masa. Rahsianya adalah pada cara berfikir non-linear.


Logik linear dalam penulisan buku adalah menulis bab satu terlebih dahulu, kemudian diikuti bab dua dan seterusnya. Mengikut logik linear, adalah tidak betul untuk menulis sebuah buku dengan dimulakan dari bab tiga dahulu misalnya. Apatah lagi jika dimulakan dari bab terakhir!


Logik non-linear pula membolehkan cara penulisan yang melompat-lompat. Mengikut logik non-linear, boleh saja ditulis mana-mana bab dahulu.


Saya teringat kepada seorang calon penulis novel. Dia sudah menyiapkan novelnya hingga ke bab tujuh tetapi buntu untuk meneruskan garapannya. Selain disebabkan dia tidak melakarkan plot novelnya bab ke bab hingga ke bab terakhir, dia juga terikat dengan cara penulisan mengikut urutan. Selagi tidak selesai satu-satu bab, dia tidak berani atau tidak terfikir untuk melangkau ke beberapa bab di hadapan.


Seorang editor pernah menceritakan kes yang hampir sama mengenai seorang pengarang yang sudah menyiapkan bukunya hingga ke bab enam tetapi mengalami ‘writer’s block’ di situ. Dia bermasalah untuk meneruskan ke bab tujuh.


“Saya buntu, tak tahu bagaimana hendak meneruskan penulisan buku saya,” adu pengarang itu kepada sang editor.


Lalu editor ini menyarankan kepada pengarang itu supaya menggunakan pemikiran non-linear.
“Tinggalkan dulu bab tujuh itu. Tulis dulu bab-bab berikutnya,” beritahu editor.


Pengarang ini mengikut saranan editornya dan tidak lama kemudian dia berjaya menyiapkan manuskrip bukunya.


Menyusun idea mengikut urutan adalah ciri utama pemikiran linear, manakala menyusun idea tanpa terikat dengan urutan adalah ciri utama pemikiran non-linear. Oleh itu, penulis yang menggunakan pemikiran non-linear lebih bebas menurunkan ideanya di atas kertas walaupun secara melompat-lompat.


Hasan Suyut mungkin sudah terlatih berfikir secara non-linear maka beliau dapat menulis menggunakan salah satu aplikasi KJ Methode iaitu menyusun isi bukunya tanpa mengikut urutan, sebaliknya boleh secara melompat-lompat.


Dalam tulisan seterusnya, saya akan cuba berkongsi dengan para pembaca satu lagi aplikasi penting KJ Methode insya-Allah.


No comments: